Wielkimi krokami zbliża się udostępnienie kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S1. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), już w drugiej połowie sierpnia kierowcy będą mogli korzystać z nowego, 10-kilometrowego odcinka S1 Brzeszcze – Oświęcim, a także z 600-metrowego fragmentu drogi krajowej nr 44 (DK44).
Nowa trasa dostępna już w sierpniu – po odbiorach
GDDKiA podkreśla, że oddanie trasy nastąpi po zakończeniu procedur odbiorowych. Oprócz głównego odcinka drogi ekspresowej S1, kierowcy skorzystają także z nowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Łącznie do użytku trafi 4,1 km nowej drogi, prowadzącej od węzła Oświęcim na S1 do ronda przy ul. Wojewódzkiej w Pławach.
Tymczasowe ograniczenia – tylko dla pojazdów do 3,5 tony
Ze względu na trwające prace na sąsiednich odcinkach trasy oraz remonty na drogach lokalnych, nowo oddana S1 będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o DMC do 3,5 tony. Ograniczenie to jest związane z ograniczoną przepustowością lokalnych dróg oraz brakiem jeszcze w pełni ukończonych połączeń z innymi odcinkami drogi ekspresowej S1.
Kierowcy wjeżdżający od strony Brzezinki, Pław i Oświęcimia, będą mogli dojechać do S1 przez rondo na ul. Wojewódzkiej. Z kolei podróżujący od strony S1 zjadą z ekspresówki na węźle Oświęcim, dojadą do ronda na ul. Wolskiej i stamtąd skierują się w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Przejazd przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia nie będzie jeszcze możliwy.
Dlaczego takie rozwiązanie? Kluczowa współpraca z samorządami
Jak informuje GDDKiA, tymczasowa organizacja ruchu została przygotowana we współpracy z lokalnymi samorządami. Układ lokalnych dróg nie jest w stanie obsłużyć dużego ruchu samochodowego, który pojawiłby się w przypadku pełnego udostępnienia trasy. Trwające remonty drogowe prowadzone przez powiat oświęcimski również mają wpływ na ograniczenia.
Co dalej z S1? Kolejne etapy do 2027 roku
Pełne ukończenie trasy S1 Bielsko-Biała – Mysłowice nastąpi etapami:
-
Koniec 2025 roku – oddanie odcinków Bielsko-Biała Hałcnów – Dankowice, Oświęcim – Bieruń oraz obwodnicy Bierunia. Wtedy zniknie ograniczenie dla pojazdów powyżej 3,5 tony na S1, ale pozostanie ono na DK44 w Oświęcimiu.
-
Połowa 2026 roku – zakończenie budowy ostatniego fragmentu obwodnicy Oświęcimia.
-
Połowa 2027 roku – planowane jest ukończenie ostatniego z czterech odcinków S1: Bieruń – Mysłowice Kosztowy, co pozwoli na pełne połączenie S1 od Bielska-Białej do Mysłowic.
Żródło/ Fot. GDDKiA