13 stycznia 2025 roku w Kętach odbyła się konferencja prasowa, która przyniosła przełomowe informacje dla mieszkańców południowej Polski. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła rozpoczęcie przetargu na badania geologiczne i projekt budowlany pierwszego odcinka Beskidzkiej Trasy Integracyjnej (BDI). Nowa inwestycja odciąży zatłoczoną drogę krajową DK52 i znacząco poprawi jakość podróży w regionie.
Beskidzka Trasa Integracyjna – kluczowa inwestycja dla regionu
Beskidzka Trasa Integracyjna (S52) to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w południowej Polsce. Docelowa długość całej trasy wyniesie 61 km, a budowa została podzielona na cztery etapy. Pierwszy etap, którego dotyczy ogłoszony przetarg, obejmuje odcinek Bielsko-Biała – Bulowice o długości 16 km.
Inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Jej całkowity koszt oszacowano na około 8 miliardów złotych.
Przetarg na pierwszy odcinek – harmonogram i szczegóły
Rozpoczęty właśnie przetarg dotyczy wykonania szczegółowych badań geologicznych oraz projektu budowlanego. To kluczowy krok, który pozwoli przyspieszyć proces uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) i rozpoczęcia prac budowlanych.
Zgodnie z planem, budowa pierwszego odcinka ma rozpocząć się w 2028 roku, a szczegółowy przebieg trasy, oparty na tzw. „wariancie zielonym”, można znaleźć na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Dlaczego BDI jest tak ważna?
Obecna droga krajowa DK52 jest jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie, co powoduje liczne korki i utrudnienia w ruchu. Beskidzka Trasa Integracyjna odciąży istniejącą infrastrukturę, poprawi bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży między Bielskiem-Białą a miejscowościami położonymi na zachód od miasta.
Szczegółowy przebieg trasy S52 (docelowo wariant zielony) zamieszczono na stronie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad :