
W Gminie Kęty po raz drugi rozpocznie swoją działalność Ośrodek LOWE. LOWE to skrót od nazwy Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji. Koncepcja ta nawiązuje do uznanej w świecie idei uczenia się przez całe życie (life long, life wide, learning – LLL), rozwija i docenia się w niej edukację inną niż tradycyjna i wprowadza różne formy uczenia się, czyli wszystkie metody, które wykraczają poza edukację formalną. Jej treści nie opierają się na programach kształcenia ogólnego lub zawodowego w szkołach, podręcznikach lub gotowych treściach szkoleń, zamiast tego podstawą dla zajęć rozwijających umiejętności jest rozpoznanie potrzeb dorosłych oraz ich środowisk lokalnych.
LOKALNE OŚRODKI WIEDZY I EDUKACJI, JAKO IDEA „TRZECIEGO MIEJSCA”
Co najważniejsze, formuła LOWE nie jest kolejną placówką oświatową, ale nową funkcją szkół, na rzecz dobrowolnego uczenia sięosób dorosłych i rozwijania umiejętności przez całe swoje życie. Badania społeczne pokazują, że dla większości dorosłych wizja edukacji opartej na biernym słuchaniu i rygorystycznym egzaminowaniu nie jest już dla nich odpowiednia. Szkoły powołane do pełnienia funkcji Ośrodka LOWE mają zatem cel, aby wdrażać nowe podejście do edukacji osób dorosłych wiedząc, że traktowanie ich jak uczniów czy uczestników szkoleń nie jest już dzisiaj atrakcyjne i zachęcające. „Trzecie miejsca” wzmacniają w nas poczucie przynależności do otoczenia oraz więzi z innymi – znanymi lub potencjalnie bliskimi nam osobami. Są to miejsca, w których tętni życie lokalnej społeczności, gdzie rodzą się nowe pomysły, utrwalają się lub ewoluują ważne w danym środowisku wartości poprzez realizację oferty edukacyjnej „szytej na miarę”.
Kluczowymi elementami koncepcji LOWE jest rozpoczęcie działań od Diagnozy potrzeb i na jej podstawie budowania oferty edukacyjnej z naciskiem na podejście popytowe, które cechuje elastyczność i dostępność tematyki. Następnym etapem jest nawiązanie Partnerstwa lokalnego z instytucjami i przedsiębiorcami, czyli integracja środowiskowa, lokalna, instytucjonalna, dająca płaszczyznę do rozwijania umiejętności w różnych dziedzinach oraz orientację na praktyczne uczenie się, a to wymaga współpracy z organizacjami działającymi w różnych obszarach i branżach, gdyż dla dorosłych szkoła nie jest jedynym źródłem wiedzy i umiejętności.
MISJĄ LOWE JEST ROZWIJANIE KLUCZOWYCH KOMPETENCJI, WAŻNYCH PRZEZ CAŁE ŻYCIE.
Każde LOWE działa w określonym środowisku lokalnym, które ma odmienne charakterystyki kulturowe, społeczne, przyrodnicze, odmienne tradycje. To miejsce, gdzie Człowiek spotyka Człowieka, by razem mogli wymieniać się swoją wiedzą o sobie, otoczeniu, świecie i pomnażać ją, wzbogacać, gromadzić i udostępniać innym, dzielić się nią, by znów uzyskiwać nową, użyteczną i sprawdzoną w praktyce oraz zweryfikowaną dzięki obiektywizmowi autorytetów oraz dostępnych metod i narzędzi. LOWE w końcu to miejsce rozwoju, w tym tak ważnego samorozwoju, który dzieje się dzięki solidarności, partnerstwu, współpracy, celowości i adekwatności. Trzeba też dodać, że LOWE to miejsce, gdzie samorozwój odbywa się w towarzystwie młodszych pokoleń, co daje trudny do przecenienia efekt synergii, wzajemnego wzmacniania i motywowania, uczenia się od siebie wzajemnie.
LOWE jest też, co ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia tej metody edukacji – miejscem uświadamiania sobie własnych potencjałów, kompetencji i priorytetów oraz kształtowania i pozyskiwania nowych kompetencji, w tym nie rzadko też kwalifikacji pozwalających odnaleźć się w zmieniającej rzeczywistości.
Z tego skrótowego opisu definicji, czym jest LOWE, wynika, że to próba odwołania się do szkoły ateńskiej, jako szkoły-akademii jak w starożytnych Atenach, ale też średniowiecznej idei Mistrz – Uczeń w połączeniu z oświeceniową koncepcją uniwersytetu, jako wolnej i niezależnej przestrzeni poszukiwań, debat i szerzenia wiedzy, stanowiącej zasadniczą konstrukcję nowoczesnej edukacji, w tym również dorosłych, której podstawową cechą jest elastyczność, integracja z uwarunkowaniami lokalnymi i wrażliwością na potrzeby tych, dla których LOWE działa i przez których jest współtworzone. A zatem jedyne, najlepsze miejsce dla tak określonego LOWE to szkoła – lokalna, która działa nie w pojedynkę, ale jako integrator potencjałów i możliwości różnych instytucji, podmiotów, osób, środowisk zarówno tych lokalnych, jak i ponadlokalnych, tych ważnych dla rozwoju całej wspólnoty w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym, a także działających w odpowiedzi na aktualne potrzeby.
Takie rozumienie LOWE stanowi dla szkoły wypełnienie postulatów o ten typ reformy jej działania, która pozwala jej być gotową na edukację przyszłości, a nie przeszłości, czyli taką, która uczy prócz faktów również sposobów, ich interpretowania i tworzenia oraz współdziałania w tym zakresie z innymi (podmiotami, środowiskami, osobami) w duchu szacunku, godności, różnorodności, równości, odpowiedzialności i w duchu partnerstwa.
Autor: Marzena Korona
Administrator Lokalnego Ośrodka Wiedzy i Edukacji w Kętach

































![Stan wód w Kętach i Bielanach stabilizuje się – zagrożenie powodziowe nie minęło [FILM]](https://24kety.pl/wp-content/uploads/2025/07/IMG_1228-360x180.jpeg)















